Del pla de Beret a Montgarri Per ACA 999 Junta

Del Pla de Beret a Montgarri

Aquesta es una ruta circular ideal per fer amb nens, que ens permet fer una llarga passejada (15 o 16 Qms. aprox. en funció de les variants), per un entorn realment bonic. Prats, boscos, rierols, turons, flors, colors, ramats de vaques i cavalls ens acompanyaran tot el camí, des de la primavera fins la tardor (època recomanada).
Es pot fer tot l'any, ja que l'itinerari caminant o amb raquetes de neu a l'hivern no te pendents excessivament pronunciades, ni el desnivell final es massa important. Tot i així l'itinerari a l'hivern només pot ser cobert per gent preparada físicament, si be tècnicament no te una dificultat important, la distancia a cobrir es el que cadascú a de valorar. D'altra banda, per senzill que sigui un itinerari, sobre tot a l'hivern i mes si aneu amb nens, no oblideu mai que sou a alta muntanya i que els fenòmens meteorològics poden ser severs.

Itinerari
. El nostre punt d'inici al Pla de Beret, es l'aparcament de l'estació d'esquí, situats en aquest indret veureu un hangar de color blau, just darrera d'aquest edifici creuarem el Noguera Pallaresa (en aquest punt només un petit rierol), per una passarel·la que ens permet agafar la pista que hem de seguir cap el fons de la vall, el camí durant aquests primers 20/30 minuts transcorre pel mig dels prats, portant-nos fins al bosc que tenim davant, arribats al primer tram de bosc trobarem una tanca pels animals de pastura que ens barra el pas, l'identificarem per que a banda i banda hi ha uns postes gruixuts i rovellats, tindrem cura de tancar-la un altre vegada un cop superada.
Continuem sempre per la pista i al cap d'uns 15 minuts arribarem a la Cabana de Parros, just uns metres per sobre de la pista, en aquest punt la pista gira a la nostra dreta, també trobarem una senyal de direcció prohibida i una senyal vertical que ens indica la direcció envers Montgarri, la pista ara menys fressada, descendeix suaument per sobre d'uns turons, passarem al costat d'una senyal vertical de fusta aproximadament d'un metre d'alçada, que ens indica el camí cap a Montgarri.
Ara el camí gira cap a l'esquerra i en baixada, arribarem fins un torrent bastant cabdalós que superarem creuant per un pont de formigó, just davant tenim les Bordes de Cabau (aprox 1 hora 15 minuts des de la sortida), actualment en estat ruïnós, al costat de les bordes trobarem un altre cartell vertical que ens indicarà el camí a seguir.
Continuarem pel camí fins una gran creu solitària, que domina els plans d'accés al santuari de la Mair de deu de Motgarri, des d'aquest punt la pista gira a esquerra i dreta successivament tot planejant fins arribar a la porta del santuari (aprox. 1 hora i 50 minuts de la sortida), on trobarem un refugi amb servei de bar on reposar forces

Retorn

Situats davant la porta d'accés al tancat del santuari hi ha un pont que ens permet creuar la Noguera Pallaresa, davant mateix trobarem un camí força marcat que s'endinsa en el bosc, es un tram curt però molt costerut, tenint en compte que acabeu de fer una parada important fa un moment, afronteu el tram amb tranquil·litat, just quan acabeu aquest tros de pujada veureu una portalada de fusta (tipus ranxo far-west) que creuareu a l'inrevés portant-vos fins una explanada habilitada com aparcament pels cotxes que visiten la zona. Ja sou a la pista que seguint-la cap a la vostra dreta, us portarà ara pel mig del bosc ara pel mig dels prats, de retorn cap al vostre punt de sortida. Aquesta pista en força bon estat, va des de el Pla de Beret fins Alòs d'Isil.
Desitgem que gaudiu d'una bona excursió.