Cap Nord 2010 Per ACA 35 Xevi i Lídia

DE TONA A CAP NORD EN 28 DIES . ESTIU 2010

... el viatge

Dissabte, 17 de juliol
Sortim de Tona a les 11 del matí. A 2/4 de 2 parem a l'àrea de servei de Sigean, l'Ona s'ha marejat i ha vomitat. Dinem i a ¼ de 3 arranquem de nou.
Decidim anar direcció Ginebra i fer un tros del trajecte per Suïssa, perquè ja tenim les autopistes pagades. Parem a repostar gasoil a prop de Valence (70 l) i aprofitem per canviar de xofer. Ara condueix la Lídia, que ja ha fet la migdiada. Conduïm fins a Rolle (al costat del llac Leman). De fet, ja hi havíem estat però ens agrada (és un racó molt xulo i hi ha un parc infantil que a les nenes els hi agrada molt). Sopem i dormim aquí. Hem fet 831 kms.

Diumenge, 18 de juliol
Ens llevem a 2/4 de 7. Buidem l'wc i posem mig dipòsit d'aigua de l'aixeta dels lavabos públics del pàrquing. A ¾ menys 5 de 7 ja estem en marxa, direcció Basel. Passat Bern parem a repostar (77l). A les 9 entrem a Alemanya i just passar Basel parem en una àrea de descans de l'autopista a esmorzar. Les nenes han dormit fins ara. Continuem fins a l'hora de dinar, aproximadament parem a uns 30 kms passat Frankfurt. Dinem i seguim en ruta. A ¼ i 5 de 9 passem la frontera de Dinamarca. Caos momentani per repostar. Anem en reserva i buscant la benzinera ens liem per dintre un polígon industrial i ens costa trobar la sortida a l'autopista. Tot i això, final felíç. 700 kroners en gasoil (8.0 K/l). Segons els nostres càlculs, uns 70 €... i la sortida a l'autopista just al costat (també aprofitem per repostar aigua al mateix polígon). Parem a sopar i dormir a Aabenraa. Hem fet 1245'5 kms.

Dilluns, 19 de juliol
Com que estem parats al port utilitzem els seus serveis per buidar el nostre wc i tornem a carregar aigua, per poder marxar segurs de que no ens en faltarà. Quan arranquem són pràcticament les 7 del matí.
Passats 2/4 de 9 travessem el Pont de Store Baelt (655 DKK), que connecta Fionia i Sjaelland, i parem a Sorø a esmorzar. A les 10 continuem el camí direcció Københaun (Copenhague). Un cop a la ciutat ens perdem tot buscant la sireneta. Quan per fi la trobem, resulta que se l'han endut a l'expo de Shanghai i només hi ha una pantalla en directe on es veu el lloc on l'han instal·lat! En fi, ens hem de conformar amb això! Per postres, al tornar a l'auto ens han  posat una multa de 510 Kr (que no paguem).
Marxem una mica decebuts i enfilem cap a Helsingør a buscar un ferry que ens travessi cap a Suècia. Ens costa 620 Kr. Hi arribem a les 2 del migdia. Dinem en una àrea de descans de l'autopista (la primera que trobem just sortir del ferry) i quan acabem continuem fent ruta direcció Stockholm. Repostem a l'alçada de Marcaryd (500 Kr – 41l, perquè la màquina no ens en deixa posar més. Al segon intent: 313 Kr – 26l). A Estocolm ens costa molt trobar l'àrea d'AC. Quan hi arribem està al complet i hem de mirar de trobar un forat sota el pont. Eureka! Paguem un dia al parquímetre i ens instal·lem. Hem fet 983 kms.

Dimarts, 20 de juliol
Avui ens dediquem a visitar Stockholm. Preciós!
Anem tot passejant fins el museu Vasa (220 Kr). Només paguen els adults. Els nens de 0 a 18 anys tenen l'entrada gratuïta.
Sortint dinem pa amb embotit als jardins del museu i després anem tot caminant cap al Palau Reial (300 Kr. 100 els adults i 50 els nens. L'Ona encara no paga). Paguem amb euros (35 €) per tenir una mica de canvi en corones. Després de la visita ens passegem pel casc antic i anem tornant cap a l'auto. Una bona caminada, però ha valgut la pena!
Quan arribem a l'àrea repostem aigua per poder-nos dutxar. Un cop nets, engeguem a fer quilòmetres! Són les 5 de la tarda. Anem direcció Uppsala. Ens parem abans d'arribar a Gavle, al costat d'un llac a tocar d'un poble que es diu Glamsen. En Xevi va una estona en Kayac. El paissatge és fantàstic. Hem fet 159 kms.

Dimecres, 21 de juliol
Iniciem la marxa a les 7 del matí. A l'hora d'esmorzar repostem (500 Kr – 41l). Estem a prop de Sundsvall. Continuem fins passat Umea on parem en una àrea de descans a dinar. El matí s'ha fet llarg perquè l'autopista és peculiar: pràcticament d'un sol carril, amb variacions de velocitat constants. A 2/4 de 3 continuem el viatge. A Skelleftea repostem (852 Kr – 70l aproximadament). A ¾ de 7 de la tarda travessem la frontera amb Finlàndia. Cau una pluja fina, però constant. Fem el trajecte que queda fins a Napapiri, on hi ha el cercle polar àrtic i la casa del Pare Noel.
Ens parem a dormir al pàrquing, junt amb vint autocaravanes més. Hem vist dos rens enormes al costat de la carretera. Avui hem fet 1038 kms.,

Dijous, 22 de juliol
Ens llevem d'hora per ser a les 9 (hora finlandesa) a l'oficina del Pare Noel. Fem el teatre de rigor i posem per la foto. Quedem molt guapos. Tant, que paguem 25 € per la foto de record. Després de fer el xafarder per les botigues de souvenirs anem fins el Santa Park, que està a 2 quilòmetres. L'entrada familiar val 50 €. Visitem les figures de gel, anem a fer petar la xerrada amb el Pare Noel (que ens dóna unes monedes de la bona sort i signa una dedicatòria a les nenes), entrem a la Elf's School, les nenes fan una manualitat, pugem a un trenet que ens porta a visitar el taller dels elfs, ens distraiem amb un espectacle que suposem que explica alguna història finlandesa i passem l'estona fins l'hora de dinar. Dinem al mateix pàrquing.
A ¼ i 5 de 2 (hora nostra) arranquem direcció Karasjok (Noruega) per visitar el Samiske Samlinger: un museu sobre la cultura sami. Abans, però, repostem a 1'14€/l. De camí, comencem a veure rens. Un parell travessen la carretera i fan parar a tots els cotxes. És fantàstic el paissatge dels llacs i les illetes. A Inari ens parem al súper i comprem un parell de coses “rares”per sopar. Són les 6 (hora catalana). Busquem aigua i no en trobem. És el primer dia que ens costa trobar-ne. Un moment després d'agafar el trencall cap a Karasjok i Cap Nord, cau un xàfec dels bons. A 2/4 de 8 arribem al pàrquing del museu. Sense aigua! Hem fet 427 kms.

Divendres, 23 de juliol
Plou tota la nit i al matí plovisqueja. 5°C. A les 9 som al Sápmi. 1 €=7'20kr.
Paguem 295 kr d'un bitllet familiar, més 65 kr d'un bitllet infantil perquè aquí les famílies només deuen ser de 4. L'audiovisual és molt xulo. El parc bastant mort. Potser ens esperàvem un estil d'ecomuseu. El restaurant, que deu ser la part més maca està tancat, suposadament perquè obren a l'hora de dinar i tot just són 2/4 d'11. Tenim tantes ganes d'arribar al Cap Nord que decidim marxar. Repostem al poble. 59L a 12'47 Kr/l. El temps no acompanya, tot i que de pujada surten ullades de sol. Diuen que l'esperança és l'últim que es perd!
Trobem un lloc on posar aigua, però és pagant. Anem al caixer a treure kr i a la benzinera a canviar. La màquina va amb una fitxa que costa 40 kr! Hem hagut d'utilitzar l'embut perquè la mànega que tenen és súper rara i no entra al forat. En Xevi queda ben xop i empipat! Sort que surt el sol! Tot i això, al cap d'un moment plou. Feia molt que no teníem sort amb el temps! Parem a dinar a 100 kms del Cap Nord. Ens pensàvem que el trajecte que ens quedava era més curt. Hem errat amb els càlculs i sen's està fent més llarg del compte. Potser són les ganes d'arribar!
A 2/4 de 4 passem el túnel cap a l'illa. 460 kr l'auto + el conductor, 47 kr l'adult i 24 kr cada nena. L'entrada a Nordkapp: 235 kr els adults i 80 kr els nens. Hi arribem a 2/4 de 5 i l'aire sembla que se'ns hagi d'emportar volant.

Tona – Nordkapp 4998'8 kms
Avui hem fet 274 kms.
Sopem amanida i salmó a la planxa. Dóna la casualitat que el salmó que mengem ha estat pescat a Noruega, comprat a Catalunya i menjat al Cap Nord (efectes de la globalització). Per beure: cava. Cal celebrar-ho!
Gaudim del sol de tarda. Sort! Perquè a les 12 de la nit és de dia, però hi ha una boira monumental! Ens hem de conformar amb haver vist el sol de mitjanit a la pel·lícula que passen al complex, que és preciosa. Ens ha agradat tant que l'hem anat a veure dues vegades.
Durant la tarda juguem amb el vent que se'ns emporta. A la nit ja no ens fa tanta gràcia perquè no para de moure'ns i sembla que estiguem anant amb vaixell. No ens ha deixat passar massa bona nit...

Dissabte, 24 de juliol
Al matí continua la boira. A les 9 marxem direcció a Alta. Ara comencen les vacances de veritat! Passem el túnel i tornem a pagar. 531 kr més. Repostem a Skaidi: 77l a 12'11 kr. Just abans d'arribar a Alta trobem un punt d'aigua súper xulo al costat d'una benzinera. I, a més, gratuït! A ¾ d'1 arribem al museu d'Alta i preparem el dinar. Després de dinar estirem les cames pel recorregut de les pintures rupestres i a les 3 continuem fent ruta fins a Tromsø. A l'àrea de Talvik parem a buidar l'wc. Cap a ¼ de 7 de la tarda arribem a Olderdalen i esperem el ferry que surt a 2/4 de 7. Aquest primer dura 40'. El següent, fins a Breivikeidet, dura 20'. 278 kr auto+conductor. 39 kr els adults i 19 kr els nens. El següent ferry l'agafem a les 8 menys 10'. 82 kr de l'auto + 30 kr els adults i 15 kr els nens. A les 9 del vespre arribem a Tromsø. Genial! Anem al pàrquing del Polaria. Just al costat hi ha una àrea de servei d'autocaravanes, per repostar aigua i netejar l'wc, gratuïta.
Sopem i dormim al pàrquing. No hem de treure ni tiquet al parquímetre perquè és cap de setmana i és gratuït fins dilluns. Avui hem fet 550'7 kms.
Ens costa molt adormir-nos perquè són més de les 11 de la nit i encara toca el sol! És espectacular!

Diumenge, 25 de juliol
Anem al Polaria, que obren a les 10 del matí. El tiquet familiar costa 250 kr. Ens passen un video panoràmic molt maco i l'Ona disfruta moltíssim amb les foques. Un cop hem acabat, repostem aigua i netegem l'wc i anem fins al Museu Polar. Aquí el tiquet familiar ens costa 120 kr. Aquest museu també està realment molt bé. Sortim que són gairebé la 1 i marxem de Tromsø amb un molt bon record. Parem en una àrea de descans a dinar, al costat del fiord Balsfjorden. A l'acabar, continuem direcció Andenes. A Bardufoss repostem gasoil a 11'86 kr/l (1'64 €). Uns 70'90l, que ens costen 840 kr = 116'66 €. Aquí tenim problemes amb les targetes. Només ens ha passat a Noruega?!
El paissatge durant el trajecte és molt recomanable. Miris on miris, és maco! Abans d'arribar a Gryllefjord a agafar el ferry que porta a Andenes la carretera s'estreny força però el paissatge és preciós. I, a més, avui fa un dia espectacular! Hi arribem a ¾ de 6 i ens hem d'esperar fins a les 7, a que surti. Només n'hi ha 3: a les 11 del matí, a les 3 de la tarda i a les 7 del vespre. El trajecte dura 1 hora i ¾. Aprofitem per a berenar i passejar una estona.
975 kr auto+conductor. 160 kr els adults i 80 kr els nens.
Quan arribem a Andenes ja no es poden comprar els bitllets pel safari de balenes. Obren a 2/4 de 9 del matí; per tant, hi haurem d'anar demà a primera hora. Busquem un bon lloc per poder veure el sol de mitjanit, sopar i dormir, i ens quedem vora el mar a l'espectativa. Hem fet 263,6 kms.
Avui sí! Hem vist el sol de mitjanit! Fantàstic! Però pels pèls, perquè a les 12 s'han començat a col·locar uns nuvolots a la franja de l'horitzó que han tapat el cel al complet, en qüestió de minuts! Però ja ens ha anat bé, perquè així ens ha costat menys anar-nos-en a dormir.

Dilluns, 26 de juliol
Ens llevem amb el cel tapat, però sembla que hi ha bona visibilitat. Anem a sondejar el tema del safari. No hi ha vaixell lliure fins a les dues del migdia. O sigui que ens hi apuntem i aprofitem el matí per fer un recorregut en cotxe per Andøya.
A les 2 tornarem per saber si han omplert el vaixell, si fa el temps adequat, ... i si tenim sort, sortirem a mar a les 4 de la tarda. Ens han dit que el viatge dura entre 3 i 5 hores, depenent de les balenes.
Abans d'anar a donar un volt parem al súper. Que curiós, no venen pràcticament alcohol. El vi l'has d'anar a buscar a una botiga especialitzada. Déu ni dó amb les coreones noruegues! Abans de sortir del poble descobrim una zona d'acampada amb àrea de servei, a tocar del mar, per veure el sol de mitjanit sense problemes. I tant que vam voltar nosaltres per trobar un bon lloc!
Amb el temps que fa s'encomana la mandra! A les 2 anem a veure si hi ha sort i ens diuen que hem d'esperar fins a ¾ de 3 perquè no tenen massa clar si podem sortir a navegar. Mala estrugança! Finalment es cancela i ens conviden a veure un DVD i a fer una visita guiada al museu, que hem de seguir en anglès. La guia, però, sabia espanyol i ens fa alguns aclariments i ens respon algunes preguntes. En fi, hem perdut un dia a l'espera del no res i ens hem de conformar amb les imatges del DVD. A ¾ de 6 marxem per la general cap al sud de les Lofoten. Abans d'arribar a Svolvaer agafem una carretera secundària que va a Eldet, per torbar un racó per sopar i dormir. Hem fet 283'2 kms.

Dimarts, 27 de juliol
Ens llevem a les 8 i marxem direcció Henningsvaer. Fa sol! Hi arribem clavats a l'hora d'esmorzar i el paissatge fins aquí ha estat meravellós! El poble ens ha desencantat una mica perquè l'hem ensopegat amb la marea baixa, però tot i això és curiós veure la construcció dels pobles pesquers.
Continuem la marxa i de camí repostem gasoil i aigua. 60'25l a 12'06 kr. 726'62 kr. Ens parem al Museu Viking de Borg. Molt xulo!
Anem amb vaixell viquing, tirem en arc, fem guerres de sacs fent equilibris sobre un tronc, l'Ona va amb cavall, donem de menjar a les ovelles i visitem una súper casa viquinga molt ben ambientada. 300 kr el tiquet familiar. Dinem al mateix pàrquing i després de dinar continuem el camí.
Visitem Nusfjord. 100 kr per visitar el poble, però val la pena. És maco de veure, però fa força fred. Marxem cap a buscar el ferry, quan arribem al port hi ha molta cua i el d'1/4 de 8 està ple. Hem d'esperar-nos fins a ¼ de 10. El cobrador ens diu que el viatge durarà 3 hores i quart. Ens haurem de carregar de paciència i aprofitar per fer un berenar-sopar. 1358 kr auto+conductor, 158 kr adults i 79 kr les nens. Hem arribat a ¼ de 2 de la matinada i era una mica fosc! Ja tornem a la normalitat. El viatge s'ha fet més curt del que ens esperàvem. Millor! Això sí, sort de prendre tots una biodramina perquè es movia tot amb ganes! A Løding parem en un pàrquing d'un súper a dormir. Hem fet 201'9 kms.
Important! Prendre biodramina abans d'agafar el ferry!

Dimecres, 28 de juliol
Ens llevem que són quasibé les 9. Avui anem de tard i el dia s'ha despertat núvol. A Fanske parem en un pàrquing amb serveis per AC a repostar aigua i netejar l'wc. Parem a esmorzar al punt d'informació del Parc Natural, a Storjord. Després també parem al Polarsirkelensenteret, perquè ens ve de camí. A ¼ de 3 arribem al pàrquing de la Grønligrotta. Dinem depressa per poder fer la visita guiada de les 3. 120 kr els grans i 60 kr els petits. És un recorregut de 40' per una cova que ressegueix el camí del riu i a mig camí hi ha un salt d'aigua. Ha estat entretingut! Fa sol i podem dinar a fora amb la taula i les cadires. És el primer dia! Quan sortim de la cova la temperatura ha pujat força i ens podem posar roba d'estiu. 23° aproximadament.
Continuem la ruta i parem en una zona de bany, just abans de Hellfjell, a berenar i refrescar-nos les cames. De fet, poca cosa més et pots mullar perquè l'aigua està glaçada!

A Laksfors ens aturem a tirar un parell de fotos a la Laksfossen. Dóna gust veure tanta aigua i tan brava. Continuem tot buscant una àrea per sopar i dormir. Parem a Holmvassdal, al costat d'un llac. Hem fet 410 kms.

Dijous, 29 de juliol
Engeguem direcció Trondheim. Parem a repostar i esmorzar a Brekkvasselv. 63'39l a 11'97 kr = 806'66 kr. 25% d'impostos! A la benzinera es poden comprar medicaments i als súpers també. A mi em va bé, perquè necessitava ibuprofè! A la 1 del migdia arribem al Trondelag Folkemuseum de Trondheim.
Ens emportem el dinar i dinem dins el museu. Està bé, però acostumats als ecomuseus trobem a faltar que hi hagi més edificis oberts. Tot i això, és entretingut. A 2/4 de 6 sortim i seguim fent camí fins a Molde. Hem començat a la E39, però tot d'una érem a la 65 sense saber massa com ho hem fet. Continuem per aquesta carretera encara que donem més volta, però està força bé i no hi ha trànsit. A l'arribar a Halsa, a agafar el ferry, aprofitem l'espera i entrem a un súper. Ull! Els productes de nevera els tenen dins una nevera gegant! Hi entres i, si no tens molt clar què hi vas a buscar, ho passes fatal! Quin fred! Ha estat curiós i divertit. El ferry ha costat 187 kr l'auto+conductor, 29 kr els grans i 14 kr els petits. Abans del pont de Bergsøysundrua parem en una àrea a sopar i dormir. Hem fet 520 kms.

Divendres, 30 de juliol
Engeguem a ¾ de 8 direcció Molde, amb la intenció d'anar a Andalsnes (carretera dels trols). De seguida trobem un peatge: 72 kr el vehicle, 25 kr els adults i 10 kr els nens. A ¾ de 9 arribem a Sølsnes a agafar el ferry i aprofitem per esmorzar. Anem tan a ralentí, però, que acabem pujant al ferry sense fer-ho. Auto+conductor: 159 Kr, grans: 26 Kr i petits 13 Kr.
A Andalsnes repostem a 11'96 Kr. La corona ara va a 7'99. 71'87l=864'47 Kr. Agafem la 63 per fer la carretera dels Trols. És molt xula. La llàstima és que hi ha molta boira i no la podem disfrutar del tot. TROLLSTIGEN. Parem al coll i al Gudbransjuvet a tirar fotos. Dinem abans d'agafar el ferry, a Sylte.
Després anem a Linge per agafar el ferry fins a Eidsdal. Auto+conductor: 173 Kr, grans: 24 Kr i petits: 12 Kr. Això ens permetrà visitar la zona del Geirangerfjorden a través de la Ørnveien (carretera de les àligues).

Quan arribem a Geiranger anem a buscar bitllets per fer l'excursió en vaixell turístic pel fiord. Sortirem a les 5 de la tarda: 155 Kr els adults i 80 Kr els nens (de 5 a 15 anys). Llàstima que no faci sol!
Quan tornem anem a comprar fruita al súper i decidim fer un tros més de ruta. Parem a Folden a sopar i dormir (no surt al mapa, però és abans de Stryn, al costat del llac). Hem fet 276 kms.

Dissabte, 31 de juliol
Ens aixequem amb un dia espectacular de núvols! Visca l'optimisme!
Visitem la Brigsdalsbreen (una glaçera) i tenim, fins i tot, l'ocasió de veure com se'n desprèn un tros. Una excursió fàcil, assequible, divertida i maca. 50 Kr de parquímetre.
Continuem la ruta direcció Byrkjelo per una carretera secundària súper xula i súper estreta! Parem a dinar passat Svoda, en una estació d'esquí. A Fjaerland paguem peatge: 180 Kr.
Arribem a Solvorn a ¼ de 5. Plou, però igualment agafem el ferry a peu per anar a Urnes a veure l'església. L'agafem a ¾ i mig de 5. El viatge dura 20' i a les 6 hem de tornar a ser al ferry. Quina correguda! Ha estat molt divertit. Llàstima que la guia de l'església no ens ha deixat fer cap foto! Ull! La tecnologia de la càmera podria fer malbé la fusta! 120 kr el tiquet familiar i 210 kr el ferry -anar i tornar-: 30 kr els adults i 15 kr els nens.
Després d'aquesta aventura fem uns quants intents fallits per posar aigua. Total, que anem cap a Manheller a buscar el ferry i decidim que anirem al càmping que hi ha a Laerdal. El cobrador del ferry no té massa clar el tema mides i colem per una auto de 6 metres: 65 Kr auto+conductor, 26 kr els grans i 13 kr els petits.
Arribem al càmping de Laerdal però no ens agraden els tractes que ens fan. A veure si el boca-orella funciona i no hi va ningú!
Us asseguro que són rars de veritat! El senyor ens perseguia en bicicleta pel poble perquè no repostéssim aigua fora del seu càmping!
Marxem emprenyats amb el senyor. Anem fins a l'església de Borgund i, com que al pàrquing no ens hi volen, parem uns metres enllà, en una entrada de la carretera a tocar del riu. Demà obren a les 10. Hem fet 310 kms.

Diumenge, 1 d'agost
A les 10 del matí estem a punt per visitar la Borgund stravkyrkje. Tiquet familiar: 160 kr. Molt maca, tot i que de dins és més maca la d'Urnes.
Després de la visita marxem cap a Flam. A l'agafar l'E16 direcció Bergen fem un túnel de 25 kms! És tan llarg que fins i tot hi ha 3 punts de llum perquè no es faci tan monòton. Molt curiós. No n'havíem passat mai cap de tan llarg! Abans d'entrar a Flam repostem aigua (pobre senyor de Laerdal, quin disgust si ho sapigués!).
Flam-Myrdal-Flam (en un tren cremallera espectacular). 850 kr tiquet familiar + 230 kr bitllet infantil. L'agafem a ¾ i mig de 3. El trajecte es fa curt perquè el paissatge és fantàstic. El salt d'aigua és espectacular i fa gràcia l'espectacle que hi tenen muntat. És adient. El museu de Flam és gratuït i és curiós de veure, també.
En Xevi aprofita per anar en Kayak i la resta s'entreté sense presses, cadascú amb la seva història. Fins i tot veiem el sol una estona!
Casualment avui és el 70è aniversari de la línia de Flam. La van inaugurar l'1 d'agost de 1940. Hi havia uns nens que es passejaven per l'estació amb un cistell ple de records del tren. Ens han regalat imans, xapes i un quadern per pintar per l'Ona. Molt simpàtics!
A les 7 de la tarda recollim trastos i marxem cap a un altre lloc. Anem direcció Bergen. Després dels túnels parem a repostar i a netejar l'wc. 69'14l a 11'48 kr = 793'73 kr. Parem a sopar i dormir a Voss, en un pàrquing on hi ha moltes autocaravanes. Hem fet 128'5 kms.
Avui a les 2 de la matinada era de nit. Tornem a la normalitat!

Dilluns, 2 d'agost
Arribem a Bergen i ens costa una mica trobar l'àrea d'autocaravanes (22 € o 170 kr). Busquem l'oficina de turisme i ens ho indiquen. Que maca aquesta oficina! Un cop a l'àrea, esmorzem i ens posem en marxa!.
Quina preciositat de ciutat! Al mercat de peix provem tot tipus de salmó. Tot boníssim! Tothom súper simpàtic! Decidim tornar-hi a l'hora de dinar.
Anem a Fløyen, a tocar del mercat. Pugem i baixem amb funicular: 170 Kr el bitllet familiar. Després passegem per Bryggen. Meravellós!
Trobem catalans per tot arreu, des de turistes com nosaltres a dependents de les botigues de souvenirs.
Se'ns fa l'hora de dinar i busquem algun lloc on comprar menjar per les nenes perquè no tenen massa clar menjar salmó i balena.
La Mi i l'Ona mengen de McDonals (160 Kr que hem de pagar en efectiu perquè només accepten targetes noruegues) i la Txell cireres i gerds que comprem a les parades del mercat (85 Kr). En Xevi i jo mengem un combinat bestial amb salmó, balena, gambes, cranc, caballa,... Genial! 490 Kr els dos plats, però són molt complerts.
Després de dinar continuem fent la “turistada”. Abans de les 5 (hora en que tanquen) tornem cap al port a comprar balena i salmó per emportar-nos-ho a casa i que ho puguin provar els avis. Ens gastem 2017 Kr. Ha quedat el congelador a tope!
Tornem tot xino-xano cap a l'auto amb ganes de continuar passejant, però les nenes estan cansades. Quan arribem: dutxes, que ens vénen molt de gust.
Més tard, les nenes es queden a l'auto sopant i en Xevi i jo tornem al centre a acabar de donar una volta. Tot i el súper dinar que hem fet, encara ens hi ha capigut una salsitxa de frankfurt ben condimentada (90 Kr).
Aquest matí hem fet 112 Kms.

Dimarts, 3 d'agost
Avui és el meu sant. Les nenes em fan un regal fantàstic (un power-point fet per elles)! Sóc una privilegiada!
A les 9 hem acabat d'esmorzar i marxem d'aquesta àrea tan “acollidora”, direcció Stavanger. Agafem un ferry: 533 Kr + 52 Kr. Aquí cobren des d'una guixeta i no ens han ni demanat quants érem. És el primer ferry que trobem amb güifi gratuït. Halljem → Sandvika.
Continuem i trobem un peatge de 270 Kr després del pont, a Valevay i un altre de 24 Kr a Fjon. Tots autopass.
A ¼ i mig d'una arribem al ferry d'Arsvågen que ens portarà fins a Mortavika: 383 Kr + 35 Kr. Ens ha anat de perles perquè hem tingut els ferrys lligats.
El secret ha estat arribar a les 10 a Halljem per agafar el primer vaixell. L'altre surt a 2/4 d'una d'Arsvågen. Estan molt ben sincronitzats.
Parem a dinar abans del túnel que ens portarà a Randaberg, quan acabem anem a Stavanger a agafar el ferry cap a Tau, per llavors continuar fins el Preikestolen. Al ferry no ha passat cap cobrador! Per tant, viatgem de franc.
A Tau anem al súper i després, anem al pàrquing del Preikestolen a sondejar l'ambient. Com que allà no es pot pernoctar, ens busquem la vida i ens instal·lem uns quants quilòmetres més enllà al costat de la carretera, però no ens acaba de convèncer i al final canviem d'opinió i entrem al càmping: 300 Kr tots cinc. Les nenes aprofiten per connectar-se a internet.
Fem panxing la resta de la tarda. Hem fet 209 kms.

Dimecres, 4 d'agost
Al matí anem d'excursió al Preikestolen. Ha anat molt bé. Val molt la pena!
Hem dinat al mateix pàrquing. És el que et trobes primer i és gratuït. El de dalt de tot val 80 Kr. Després de dinar marxem cap a Oanes a buscar el ferry  que ens portarà fins a Lauvvik. Auto+conductor: 147 Kr; adults: 24 Kr i petits: 12 Kr.
A l'arribar agafem la 45 a Oltedal, direcció Oslo. A Øvstabø passem per un peatge automàtic: 45 Kr. A Svartevan repostem. 59 litres a 11'85 Kr/l, unes 700 kr. La carretera de muntanya és molt estreta, però el paissatge és fantàstic. Val la pena. Passat Valle parem en una àrea de descans molt maca, al costat del riu. Hem fet 182 Kms.

Dijous, 5 d'agost
Al matí comencem espesos, com el dia. Plou força i fem un tros més de quilòmetres, per despistar-nos tot mirant una colxoneta a l'aigua: ens passem el trencall de la 45 cap a Dalen i continuem una bona estona per la 9. Però no passa res, gaudim del paissatge! Parem a esmorzar a Dalen.
Rumiem la possibilitat de resseguir el canal de Telemark, però ens desviem massa de la ruta, plou... i decidim continuar el camí marcat. De pas ens queda Heddal, Kongsberg i Drammen. Anirem parant sobre la marxa.
Just començar parem a Eidsborg a visitar l'església i el museu a l'aire lliure. 100 Kr el tiquet familiar. Llàstima que plou! La guia s'explica molt bé (en anglès) i intenta ser molt clara. Dinem al pàrquing de l'església de Heddal i, després de fer el mandra, l'anem a visitar: 120 Kr, dos adults (els nens fins als 16 anys no paguen). A les cinc continuem fent ruta.
A Notodden parem al súper. Està anunciat un vinmonopolet! Pobres noruegs, han de beure-ho tot d'importació!... i a preus exageradíssims. Comprem tres licors típics, dos de noruegs i un de danès (ens enamorem de l'ampolla, que té reminiscències viquingues). Des del pàrquing les nenes troben una connexió güifi i aprofiten l'estona. El súper és un IKA supermarked, és molt xulo!
Abans de les 8 som a l'àrea d'autocaravanes d'Oslo. És fàcil de trobar, al costat del port. 150 kr, 24 hores. S'ha de sortir a la sortida de Skøyen.
Hem fet 322 kms.

Divendres, 6 d'agost
Dediquem el dia a Oslo. Ens agrada molt. Sort hem tingut, però, que ha fet una tarda radiant perquè ha plogut pràcticament tot el matí.
Hem començat el dia visitant la península de Bygdøy. Hem anat al Vikingskipshuset (140 kr), al Kon-Tiki Museet (120 kr) i, a la sortida, en Xevi s'ha entretingut al Frammuseet. Des d'allà hem agafat el ferry cap el centre (140 kr). Hem passat per davant de l'ajuntament, però no ens hi hem aturat perquè plovia i volíem trobar un lloc per dinar. Ens hem quedat al Saras Telt, davant del Parlament. Hem dinat meravellosament bé per 797 kr.
Mentre dinàvem ha començat a lluïr el sol i s'ha quedat una tarda estupenda.
Després de dinar ens hem passejat per Karl Johans Gate. Hem entrat a la Oslo Domkirke (la catedral) i ens hem acostat al Slottet (Palau Reial). Abans d'això, hem berenat... o fet postres! tan se val, però tot eren marranades! Més tard  hem visitat la Nasjonalgalleriet tot buscant El crit, de Munch i La nit hivernal a les muntanyes, de Vinternatt i Rondane. Hi ha quadres preciosos molt millors que El crit, a parer nostre!
Llavors hem tornat a l'àrea d'autocaravanes tot passejant. Decidim estar-nos un dia més a Oslo perquè ens han quedat moltes coses per veure.

Dissabte, 7 d'agost
Abans de marxar de l'auto, fem entrepans per dinar. D'entrada, ens compliquem amb el tema del bus perquè, tot i que la guia explica que els abonaments es poden comprar allà mateix, només hi venen bitllets senzills. A més, el conductor és un senyor molt aspre que només parla norueg.
40 kr els adults i 20 kr els nens (menys l'Ona), i a sobre després ens assebentem que els dissabtes i diumenges, els nens que viatgen amb adults ho fan gratuïtament. Amb el senyor no m'hi puc entendre de cap de les maneres i ho deixem córrer. Parem al centre i visitem l'ajuntament, que és preciós. Fan visites guiades en espanyol a les 10, les 12 i les 2. La visita és gratuïta. Darrera mateix de l'ajuntament hi ha una oficina de turisme on ens atén una noia súper maca en espanyol. Ens compta què ens surt més econòmic amb el tema del transport: agafem dos tiquets de 24h per adults, perquè les nenes viatgen gratis. 70 kr cada un. Després anem, tot passejant, a la Christiania Torv i l'Akershus Slott (160 kr). Un cop acabada la visita, agafem el tramvia núm. 12 cap al Norsk Teknisk Museum (220 kr). Abans d'entrar-hi dinem en un tros de gespa, tranquíl·lament. A les nenes els hi agrada molt perquè hi ha una planta sencera plena d'experiments, llàstima que totes les explicacions són en norueg. A mitja tarda marxem amb el bus 54 a buscar un punt de transbord cap al núm. 20, per anar al Vigelandsparken. Molt xulo!
Després tornem a agafar el primer tramvia que passa per anar una estona més al centre i berenar una salsitxa de frankfurt típica, típica. Un cop tips, agafem el núm. 31 per tornar a l'AC. Aprofitem que tenim un súper allà mateix per comprar pa i fruita i anem a sopar a l'auto. Avui ens acomiadem d'Oslo.
A les 9 del vespre marxem direcció Moss i ens desviem cap a Son. Dormim al port. Hem fet 57 kms.

Diumenge, 8 d'agost
Al matí continuem, ara ja amb la intenció d'agafar el camí de retorn a casa. A l'última benzinera abans de creuar la frontera parem. Hi ha una oficina de turisme on et retornen el taxfree: 210 kr que hem gastat amb gasoil (juntament amb la resta de monedes que ens quedaven). 28'88l a 11'67, 337 kr. Havíem guardat 20 kr de record, per si les havíem d'utilitzar a l'últim peatge, però hem passat per l'autopass. Parem en una àrea de descans molt xula a esmorzar, amb un mirador molt ben situat. A l'alçada de Halmstad parem a repostar. 78'53l a 11'91 sek/l.
A 2/4 de 3 arribem a Helsingborg per agafar el ferry cap a Helsingør (Dinamarca). Ens costa 820 sek, i 335 Dk el pont de korsør a Nyborg. Avui ens han cobrat com un cotxe+caravana, a l'anada vàrem pagar com un camió. A 2/4 de 8 arribem a Legoland (Billund) i entrem al pàrquing (50 kr, pago amb 10 € i em tornen 15kr. Ens vénen a avisar que no hi podem pernoctar i després de sopar marxem a buscar un racó on dormir. Uns italians ens han dit que el càmping és desorbitadament car i, per tant, ens busquem la vida.
Hem fet 797 kms.

Dilluns, 9 d'agost
Passem el dia a Legoland i ens ho passem molt bé. Dinem en un bufet lliure amb ambientació feudal. A més, el temps s'ha acabat aguantant bé. Llàstima que no fes calor per disfrutar més de les atraccions d'aigua.
El top 5 de Legoland: la guerra de pirates (Xevi), el braç de robot (Mi), la cursa de bombers (Txell), els troncs (Ona) i el temple egipci (Lídia) -és una atracció que trobem a tots els parcs que anem i sempre acabo guanyant! Aquest cop 14.900 punts! M'ho passo teta!-.
A les 8 del vespre continuem fent ruta. Quan parem, a l'alçada de Haderslev, ja som a Alemanya. Repostem a 9'77 Dk/l, 72l. Ens quedem a dormir aquí mateix. Hem fet 98 kms.

Dimarts, 10 d'agost
Dia dedicat exclusívament a fer quilòmetres. A l'hora de dinar parem a repostar en una àrea de servei a 1'23€/l (76l).
Al vespre parem a Gerlafingen (Suïssa) a repostar gasoil i aigua, i comprar una mica al súper, amb la intenció de parar per descansar. 69L a 1'650 CHF, 111'85 CHF. Hem fet 1.111 kms.

Dimecres, 11 d'agost
Fem 157 kms fins a Rolle i ens instal·lem al càmping a fer pànxing. Dia de relax.

Dijous, 12 d'agost
Avui ens posem en marxa tard. Són més de les 11 i arranquem direcció França. Ja s'acosta el final. Dinem en una àrea de l'autopista. Més endavant repostem a 1'29€/l, 79l.
Anem a la Camarga. Sta. Mª de la Mar està a tope i ni parem. Anem directament a Aigues Mortes, a l'AC que hi ha al costat mateix de la muralla (9'40 €). Donem un volt pel poble i sopem i dormim allà. Hem fet 516 kms.

Divendres, 13 d'agost
Engeguem a les 8 del matí. Parem a esmorzar abans de la sortida de Narbona en una àrea de descans. Llavors acabem d'arribar fins a la reserva africana de Sigean (26 € els adults i 20 € els nens).
Passem el matí allà, hi dinem i després iniciem l'últim trajecte fins a casa. Ara sí que és el final! Llàstima! La veritat és que ha estat molt i molt bé!