Sant Joan 2005 a Morella Per ACA 999 Junta

REVETLLA DE SANT JOAN A MORELLA

Ja som a l'estiu! Ens ho diuen el calendari, les temperatures, els nens, que ja fan vacances...però hi ha una festa per excel·lència que marca l'arribada d'aquesta estació: la Revetlla de Sant Joan.

LA REVETLLA: Després de tots els preparatius pertinents a una sortida amb autocaravana i afegint coca, petards i banyadors...ens disposàvem a desplaçar-nos a un lloc proper al mar on poder gaudir de la nit de revetlla i com que el destí principal era Morella, ens vam dirigir cap al sud. Tramant les estratègies necessàries per a poder esquivar les tant conegudes caravanes d'aquesta diada, i amb l'objectiu aconseguit, ens vam trobar les tres autocaravanes aparcades davant del mar, enmig d'uns núvols negres i d'un vent considerable, que res van poder fer per espatllar la festa. Un bon sopar, el cava, la coca, els petards, l'aigua i l'agradable temperatura exterior... van anar construint un vespre especial, una vetllada on grans i petits gaudíem plenament d'una nit molt curta...Tant, que aviat va sortir el sol i els més matiners ja eren dins l'aigua, fent-se passar la calor que des de ben d'hora es deixava sentir. Entre banys de sol i d'aigua, va transcórrer el mati i després de dinar, de cafès i migdiades, ens disposàvem a desplaçar-nos cap a Morella, destí principal d'aquest cap de setmana.

MORELLA: Municipi i cap de la comarca dels Ports, quan apareix, des de la carretera és força espectacular, única e imponent, sembla dibuixada per atreure als nouvinguts.
Morella, ciutat declarada Conjunt Històric-Artístic, a l'any 1965 està envoltada per més de 2500 metres de muralla, l'aspecte de la qual data del segle XIV, tot i que sempre n'ha estat d'emmurallada. En alguns punts d'una alçada superior als deu metres, té unes 14 torres i 6 portes que donen accés a l'interior: la de San Miquel, la de Sant Mateu, la de la Nevera, la del Forcall, la del Rei i la dels Estudis, sent les dues primeres les més monumentals. No és estrany que hagi estat, per les seves característiques geogràfiques i arquitectòniques, escenari d'importants episodis bèl·lics: Guerra de Successió, la ocupació francesa, els enfrontaments entre liberals i carlins,...
Un cop al seu interior, un preciós entramat de carrers ens permet passejar i admirar les joies arquitectòniques que aquesta petita ciutat posseeix, el carrer Balasc d'Alagón ( conegut com a carrer dels porxos) construïts per autorització de Jaume I per ús artesanal.
La basílica arxiprestat de Santa Maria, d'estil gòtic, va ser construïda entre el 1265 i el 1330, que compte amb la peculiaritat de tenir dues portalades a la seva façana, la dels Apòstols i la de les Verges, un cor de característiques úniques per estar construïda sobre una volta gairebé plana, que s'hi puja per una escala de cargol adornada amb magnífics relleus, obra del morellà Antonio Sánchez, etc.
El convent de San Francesc, declarat monument nacional, on s'hi troba el Museu Etnològic de Morella.
El Castell de la Mola, fortalesa que fou un important enclavament templari, que conserva restes de totes les èpoques.
Palaus, casalots, un aqüeducte d'estil gòtic, del segle XVI que abastava aigua a la font Vella en la Edat Mitjana, formen part d'un extens patrimoni d'una ciutat (títol que li van concedir al 1849) que lluita per aconseguir que sigui declarada Patrimoni de la Humanitat, i que vam voler-hi col·laborar amb la nostre signatura, després de llegir-ne el manifest exposat a l'Ajuntament i pensar que s'ho mereix.
Això afegit a un seguit de tradicions, festes (la més coneguda és la del Sexeni que data de 1673) formes de vida i manifestacions folklòriques i usos artesans, que com molt bé expressa aquest manifest, la fan excepcional, i que us recomanem, la visiteu si en teniu ocasió. Us captivarà!

Després d'haver fet la visita i d'haver passejat pels seus carrers, vàrem reposar forces a casa Pere, assaborint la típica cuina morellana tot celebrant la diada, ja que teníem un Joan a la colla. Vàrem agrair després de un dia molt calorós, l'agradable temperatura que es respirava, que ens va deixar dormir còmodament. L'endemà al mati, després d'haver fet alguna visita més i d'haver comprat productes propis d'aquest meravellós racó com la mel, la "cecina" (mena de pernil de boví), les conegudes mantes morellanes,... ens en vàrem anar, això si, amb un bon record i amb les ganes de tornar un dia, fet molt explícit de que el lloc és interessant.

La resta del cap de setmana, va transcórrer gaudint de la companyia de tots plegats i d'anar desfent el camí, la tornada, que per a tots era llarga i feixuga, pels quilòmetres, la calor, i la sensació d'haver-se acabat, quan s'estava tant bé. Però hi ha molts caps de setmana i molts llocs per a visitar, tot i que Morella, guardarà un lloc privilegiat en la