El congost de Mont-rebei Per ACA 999 Junta

El Congost de Mont-re bei

La bellesa d'aquest itinerari és corprenedora i original, poques vegades tenim l'oportunitat de gaudir d'un lloc tan interessant. Els terrenys de la reserva, són propietat de la Fundació Natura i Paisatge, pel que com sempre, cal tenir cura de no sortir dels camins marcats i no embrutar l'entorn amb deixalles.

Aproximació:

Situats a la Ctra. N-230 direcció Vielha i just abans d'arribar a la població de Pont de Montanyana, prendrem el trencall a la nostra dreta que indica direcció a Tremp, travessarem el pont sobre el riu Noguera Ribagorçana i tot just passat el pont girarem a mà dreta direcció a Castissent, a tres Km. des de la sortida de Pont de Montanyana, tornarem a trencar a la dreta direcció a la reserva del Congost de Mont-rebei, la Clua i Alsamora. Passarem al peu d'una monumental paret que ens quedarà a l'esquerra i després d'un revolt a dretes i un tram de pujada, trobarem la pista cimentada, que dona accés a l'aparcament de la reserva. Com podreu observar l'explanada és magnifica i força ampla per acollir un grup d'autocaravanes i just al davant té una petita zona de "picnic".

Durada: +/- 4 hores.

Desnivell: fins el final del congost 100mts. - prolongació fins el Mas Carlets 300mts. més.

Nota important: Aquest bell itinerari, entranya la dificultat que tota l'estona que va per dins del congost, ho fa a una alçada important, fins a 100 mts. d'alçada i el pas, tot i que es còmode i reforçat per un cable que fa de passamans (a l'interior), és estret i sobretot, no és apte per a gent que pateixi vertigen, cal tenir especialment cura amb els nens, tot i que com podeu veure a les fotografies en portàvem uns quants.
Situats a l'aparcament de la reserva, agafarem el camí que passa just per sota del mateix al costat de la tanca de pedra, direcció riu avall, al cap d'uns 100 mts. el camí es bifurca, els dos s'ajuntaran més endavant just al pont penjant que salva el barranc de la Maçana. El de la dreta és molt més curt i pla, però només es pot seguir si el nivell de l'aigua de l'embassament és prou baix (normalment es pot fer per aquest camí).
30min. Travessem el pont i agafem el camí de la dreta, que ens portarà cap al congost.
45min. Afrontem els primers trams penjats del congost, on podrem valorar l'actitud dels participants a l'excursió.
50min. Entrem de ple al congost.
1h10'min a la nostra esquerra ens queda una canal herbada, si anem bé de temps podem pujar per la canal i visitar la cova Colomera. Continuem pel camí.
1h15'min Sortim del congost.

A partir d'aquest punt, podem tornar enrera, o per completar una mica més l'excursió podem arribar fins el Mas Carlets (refugi per escaladors i muntanyencs, tancat amb clau, tot i que si pot accedir des de la planta baixa del Mas).
Per continuar prenem el camí i comencem a pujar a la nostra esquerra per un corriol, que puja fent ziga-zagues, en mig de la vegetació baixa, al cap d'una estona el camí entra dins un bosc de pi blanc jove.
1h55'min. El camí passa per una zona amb el terra humit, és l'aigua procedent d'una font amagada entre els joncs de la nostra esquerra, llavors comencem a passar pels camps abandonats del Mas.
2h. Heu arribat al Mas Carlets, com podeu comprovar, valia la pena, les vistes sobre les parets del Montsec són impressionants. Teniu unes taules i lloc per seure, aprofiteu per recuperar forces, el retorn és pel mateix camí. L'aigua del Mas és potable.