PER L'EIX DEL CARDENER

Divendres 3 de Juny

Tal i com estava previst les autocaravanes van anar arribant a l'aparcament de l'antiga fàbrica tèxtil de CAL JOVER situada als afores de Súria, lloc on varem dormir.
Coordenades: N 41.83276º E 1.74275º

Dissabte 4 de Juny

A les 9 del matí ens vam apropar amb 4 o 5 autos fins a la granja de la Ribera i des d'allà varem iniciar l'excursió a peu fins a Coaner. Per arribar a Coaner vam travessar la riera 10 vegades per passeres.

El conjunt monumental de Coaner, romànic llombard, és situat en una tranquil.la i pintoresca vall d' interès paisatgístic i arquitectònic. El santuari de Sant Julià, juntament amb l'antiga torre del castell i la masia de can Serra, ofereixen un conjunt romànic de bellesa peculiar damunt un paisatge rocós.

Un cop allà ja ens esperava el Bernat, estudiant d'història i membre dels Amics de Coaner, i tot esmorzant, ens va fer una bona explicació dels orígens i la història de Coaner, la seva esglèsia romànica de Sant Julià i la de Santa Maria.
El temps amenaçava i els nens i alguns pares van iniciar el camí de tornada. Els altres ens vam apropar fins a l'ermita de Santa Maria per veure el retaule barroc. Les amenaces es van complir i la tornada va ser passada per aigua.

Un cop a les autos ens vam desplaçar cap al pàrquing del Poble Vell de Súria.
Coordenades N 41.83629º E 1.75195º i ens vam moure cap el Castell, lloc on vam iniciar la visita guiada a càrrec de la Mireia. Vam visitar les diferents sales del castell i tot seguit un recorregut pels carrers del casc antic del poble vell.

Enlairat damunt d'un turó, un teixit de carrers estrets i ombrívols ens endinsen en el nucli d' origen medieval de Súria, el qual ha conservat tota la seva autenticitat. Els origens del Poble Vell els trobem al segle X, moment en què hi ha constància documental del castell: l'element més emblemàtic del conjunt.
Al costat del castell, hi trobem la església del Roser, originalment dedicada a Sant Cristòfol, i que encara conserva una part de l'absis i del campanar d' estil romànic.
Als peus del conjunt, s'hi apleguen en un seguit de carrerons i places, les cases del Poble Vell de Súria, apinyades seguint les formes del tossal i formant un recinte on encara és possible respirar l'alè del passat.
Els orígens del nucli urbà de Súria cal buscar-los a finals de l'época medieval, tot i que no és fins als segles XVII i XVIII que la vila experimenta el seu major creixement. Fou també en aquesta època quan Súria es convertí en una vila fortificada, aprofitant el seu emplaçament natural.

Vam dinar a les autos i després d'un cafè per alguns i una migdiada per altres ens vam desplaçar cap a la localitat de Castellnou de Bages per tal de visitar la Granja d'Estruços. Hi vam arribar amb un altre ruixat, però mentre veiem el Video de la vida i del naixement d'un estruç, el temps es va aclarir de cop i fins i tot vam poder disfrutar del passeig per la granja sota el sol. A la granja, a part d'un munt d'estruços també hi havia emús, cavalls, cabretes i conills on els nens van poder donar-los menjar i tocar-los.
Un cop acabada la visita vam fer una degustació de carn d'estruç, de truita i pa de pessic fets amb ous d'estruç.

Tot seguit ens vam desplaçar cap a l'entitat municipal descentralitzada de Sant Martí de Torruella, lloc on vam sopar i dormir. Coordenades N 41.77039º E 1.78961º
Un cop instal.lats vam començar els preparatius pel sopar a la fresca i encendre el foc per la barbacoa. El sopar va ser realment a "la fresca", fins i tot en feia tanta que alguns portavem el forro polar incorporat, varem menjar amanides variades, algunes de molt originals, barbacoa i postres.
Abans i mentre anavem sopant vam passar unes fotos fetes pels ACA 29 de la cursa TITAN DESERT 2011 al MARROC i algunes fotos fetes dels viatges organizats per alguns ACA's: ACA MEN MARRAKESCH, ACA WOMEN SEVILLA i ACA NENS L'ESTARTIT.

Diumenge 5 de Juny

La nit va tornar a ser passada per aigua i ens vam despertar amb un cel mig ennuvolat que de mica en mica es va anar aclarint.
A 2/4 d'11 ens vam moure cap el Parc de l'Agulla de Manresa, un cop allà vam anar cap el centre d'interpretació on ens van explicar com es va fer arribar l'aigua del Llobregat desde Balsareny a Manresa a través del canal medieval de la sèquia.

Un cop acabada l'explicació vam fer un passeig per la sèquia fins el mas Sant Iscle, punt on finalitza L'ECORAIL i a continuació tornada cap el Parc de l'Agulla, lloc on vam fer el tradicional vermut de diumenge, dinar, cafés i fins la propera.

Alba, Lluís, Jan i Ot.

Agraïm la col.laboració a l'ajuntament de Sant Martí de Torruella per cedir-nos les instal.lacions i també al Bernat per la seva explicació del conjunt monumental de Coaner.