L'Albi, la cultura de l'oli

Assemblea General

Ens varem trobar, tal com estava convingut, el divendres dia 2 de Març, al pati de les escoles de la vila de l’Albi. Cap problema. Només l’amic Carles va tenir una mica de poca punteria. Res de greu.

El dissabte, després de rebre als que faltaven, varem anar a visitar la Cooperativa del Camp, també anomenat "lo sindicat" on ens van ensenyar tot el procés d’elaboració de l’oli verge d’oliva que, diuen, ha fet de Les Garrigues la terreta que produeix el millor oli del món.

La seu de la Cooperativa és un edifici modernista construït l'any 1.919 per l'arquitecte Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí.
Després de fer un gustós tast de l'oli, pa torrat, olives arbequines i vi, anàrem a visitar el poble.

Ens va fer de guia en Josep, regidor de cultura de l'ajuntament, que ens va acompanyar a veure l’església de Santa Maria, del segle XVIII d'estil barroc-neoclàssic on hi ha una cripta amb els sarcòfags dels Barons de l'Albi.

Després de treure el cap al carrer del Call, on vivien els jueus, veure la plaça porticada i l'antic abeurador de les cavallerisses, varem pujar a les runes de l'antic castell, on varen viure els Barons durant més de vuit-cents anys. L'actual Baró n’és la XXXII dinastia en línia directe.

El castell, bastant enrunat, està situat damunt d’un turó dominant la vila. D’origen medieval, segle XII, fou engrandit i reformat a finals del segle XV i convertit en palau renaixentista.

Baixant del castell, a dinar a les autos i després, a les cinc, Assemblea General.
Com cada dos anys es va produir un canvi de Junta Directiva. Es va agrair a la Junta sortint l'esforç fet i es va anomenar la nova Junta (en Ramon, la Marta, en Josep i en Xavier) així com als corresponents vocals a qui els hi desitgem sort.

Tant l'assemblea com el sopar que vam fer acte seguit tingueren lloc al Casal de la Vila, propietat de l’ajuntament y ben aprop d'on teníem les autos.

Després del sopar, a base de menjars típics d'allà, sortirem a veure un magnífic eclipse de lluna, montat expressament en honor de l'ACA, jeje... vam fer un cremat de ron tot veient-lo.

El diumenge, amb un temps esplèndid anàrem d'excursió fins a la Vall de la Coma, a uns 5 kilòmetres, per veure les pintures rupestres que allà s'hi troben.

Va ésser una bona caminada que quasi tots varem acabar sense recorre al cotxe-escombra que feia de llançadera.

El camp estava preciós; l’herba verda i lluenta, el cel ben blau, els ametllers vestits de blanc i el sol escalfava encara que estàvem a ple hivern.

De tornada, els que quedàvem, treierem les taules sota els xipresos i comentant lo bé que ens ho havíem passat, dinàrem i renovàrem l'intenció de veure’ns la propera sortida a l’abril.
Ah!, ens va rebre una gosseta quan vam arribar a les escoles, ens va fer companyia durant tota l'estada, ens va seguir a l'excursió a les pintures i, es clar, vam ser incapaços de deixar-la sola. En fí, que
ens la varem emportar i ara fa parella amb el gos que tenim. Els nens li van posar el nom d'ACA.

Jordi i Asun.

Agraïments:
A l’ajuntament de la Vila de l’Albi, especialment el seu batlle Josep.
Al regidor de cultura de l’ajuntament, en Josep de ca'l Vinagre.
A la Gemma del Casal de la Vila, per la seva bona organització.
A la Cooperativa del Camp, per la seva amabilitat.
A la Mª Lluïsa i a la Núria per haver treballat de valent per l’èxit d’aquesta sortida.