DESCOBRIM L’ALT PENEDÈS DESCONEGUT.
LA SERRA D’ANCOSA: UN COP D’ULL A LA HISTÒRIA A TRAVÉS DELS CASTELLS D’OLERDOLA I MEDIONA.

Tal i com estava previst, els autocaravanistes de l’A.C.A. que vam poder participar en aquesta sortida ens vam començar a trobar al capvespre de divendres 3 de febrer a l’aparcament del complex arqueològic d’Olèrdola. La vista era espectacular. Al fons, els llums de Vilafranca del Penedès i la plana penedesenca.
Es veia la carretera de pujada i anàvem fent endevinalles sobre quina era l’autocaravana que s’anava apropant.
Al final ens vam trobar tretze autocaravanes que vam passar la nit en aquest lloc.
L’endemà al matí, tal i com estava previst, el pagès Raimon, acabat d’arribar d’un viatge de més de mil anys ens va acompanyar per la ciutat medieval d’Olèrdola tot fent una explicació del que recordava quan ell vivia en aquell indret.
Una explicació que va agradar a grans i petits per la seva senzillesa i claredat. Llàstima de l’intens fred que va deslluir una mica el recorregut. Vam estar molt atents a conèixer el que havien estat espais de vida en una de les ciutats més importants de l’edat mitjana a Catalunya. La cisterna, els carrers, les cases, els

nobles, els rics, els pobres i l’església. Tots tenien un espai en aquella història del passat.

En acabar i després de visitar el centre d’interpretació vam anar cap a La Llacuna. A la Llacuna, tot i l’estretor d’algun carrer, vam poder aparcar sense massa complicacions al costat de l’escola. Pel camí vam poder observar que la nevada de la setmana anterior havia estat important. Molt racons del camí estaven guarnits encara per una important quantitat de neu. En arribar l’acumulació
de neu a la zona d’aparcament va provocar que alguns comencessin una batalla de boles de neu; d’aquestamanera ens va passar una mica el fred.
Vam fer un recorregut per aquesta vila medieval i vam acabar en una cansaladeria, on vam deixar una part del pressupost, a canvi d’uns quants embotits de la terra, tampoc els forns de pa es van lliurar de l’afany gastronòmic dels visitants i coques i carquinyolis van passar a formar part del nostre botí gastronòmic. Descans al bar del poble on ens vam refugiar del fred. Cap a dinar i després, de nou cap el bar a fer el cafè.
A mitja tarda vam visitar el celler Parrillu’s on el Salvador ens va explicar la seva aventura enològica. Allà mateix vam poder comprar algunes ampolles de la seva producció.
Més tard vam enfilar cap a Sant Joan de Mediona. En Servand (alcalde, director d’escola i amic) ens estava esperant per fer-nos les coses més fàcils. L’esperada visita a la casa d’en Ramallets va estat suspesa a causa de la neu de la setmana anterior; tenia un acte al qual va haver d’assistir. Ens vam instal•lar al pati-camp de futbol de l’escola. Vam anar a passar l’estona a una sala de l’escola on vam fer unes partides d’un joc de cartes on aquestes apareixieni desapareixien de manera sorprenent en
mans d’alguns. Més tard vam anar cap el Casal Medionenc on el Jordi i la seva família ens van servir el sopar.
Després de sopar uns van anar a dormir i altres a la sala de l’escola, on vam fer la última copa del dia, o millor dit, de la nit.
L’endemà al matí vam sortir en direcció al castell de Mediona i l’església annexa. Aquests estan situats sobre un impressionant congost. Estan declarats bé d’interès cultural per la Generalitat. El castell està documentat des de l’any 977 i l’església, bastida als s. XII-XIV, li fou adossada al s.XVII una capella neoclàssica.
Vam tornar cap el pati de l’escola on va tenir lloc un interessant partit de futbol mentre uns quants feien el vermut. Després de dinar, paradeta detaula i cadires on van aparèixer una important col•lecció de cafeteres i un munt de galetes, bombons, torrons i bastants coses procedents dels lots de Nadal. Durant aquesta trobada els membres de la Junta de l’ACA van donar la benvinguda oficial a tres nous socis el n. 19, el 20 i el 21. Va haver lliurament d’adhesius de l’associació per les autocaravanes dels nous, pins i moltes abraçades i fotografies per a tres famílies que han passat a formar part d’una altra gran família, l’ACA.