DESCOBRINT EL GRAN PENEDÈS (CAPÍTOL 6): SUBIRATS MIRADOR DEL PENEDÈS

Ens vam trobar divendres a l'explanada que serveix d'aparcament al conjunt monumental del Castell de Subirats.

Dissabte a les 10 del matí, amb el dinar i la beguda, gorres i calçat còmode per caminar per la muntanya, vam fer una excursió fins el Montcau. El segon cim més alt de la serralada amb 573 m. Pel camí vam trobar un interessant avenç, l'avenc de l'Ordal. Aquesta és una muntanya molt popular per la zona. La gent dels pobles de l'entorn fan sovint l'excursions fins el seu cim. Des de l'aparcament del castell vam caminar uns 8 quilometres de pista ampla aquesta vegada amb uns excel·lents guies... Pel camí vam trobar alguna masia abandonada molt antiga i amb una interessant història.

Després de dinar Vam tornar a les autocaravanes i vam visitar el castell de Subirats. El Castell de Subirats és un esplèndid mirador sobre el Penedès i les muntanyes de Montserrat.

Va ser un dels primers castells construïts a inicis dels segle X quan Sunyer, comte de Barcelona, inicià la conquesta del Penedès als sarraïns. És un castell de frontera, amb una imponent torre de 19 metres d’alçada i l’església romànica de Sant Pere del Castell, avui Santuari de la Mare de Déu de la Font Santa, són el testimoni de les històries que s’amaguen fins que la fortificació pervisqué, acabada la Guerra dels Segadors (s. XVII).

Al vespre, degudament il·luminats gràcies a l'aportació dels companys de l'ACA, vam treure taules i cadires i vam fer un sopar comunitari on cada família va aportar algun plat típic del seu poble, comarca o nació. En acabar vam fer un rom cremat i durant una bona estona, aprofitant la plàcida nit, vam veure una selecció de curtmetratges preparats per aquesta ocasió.

Diumenge, al voltant de les 10,  vam baixar caminant cap al desconegut poble medieval de Torre-ramona de només una cinquantena d’habitants. El Palau Gralla ens va obrir les seves portes per mostrar-nos la seva història senyorial. També vam visitar l’interior de la Confraria del Cava on ens van explicar la seva història i l'evolució que ha fet al llarg del temps. També visitarem l’Església de Sant Joan Sesrovires.

L’església de Sant Joan Sesrovires, d’estil romànic i que es data del segle XII, ja existiria des de l’any 917, a la primera documentació escrita sobre Subirats. A l’interior del temple són visibles uns dibuixos i inscripcions el significat del qual s’ha oblidat amb el pas del temps.

El Palau Gralla es va construir durant el segle XVI en terrenys que en temps del rei Ferran el Catòlic van passar a possessió de la família Gralla, plena de personatges cabdals en la història de Catalunya. La seva construcció respon a la transformació dels castells en palaus, per tenir més comoditats però també foren fortificats, on fins i tot es conserva en molt bon estat un túnel que arriba més enllà de l’església a uns 4,5 m respecte el nivell del sòl.

La Confraria del Cava Sant Sadurní està integrada per 1.500 dames i cavallers confrares, entre els quals es distingeixen especialment els confrares d’honor que han estat investits al llarg de la història d’aquesta entitat, fundada el 1979 i amb seu al centre de Torre-ramona.

En acabar la visita vam tornar a l'aparcament del castell on preparàrem el ja tradicional dinar de peu dret amb les aportacions que cadascú va fer.

Un cop acabat i, desprès de recollir-ho tot, ens vam acomiadar fins a la propera trobada, el mes de novembre.

Volem agrair la col·laboració de la gent de l'ACA que en les circumstàncies que vam viure van tenir, com era d'esperar, una resposta excel·lent.

També el nostre agraiment a  l'Óscar de l'oficina de turisme de Subirats i a la Montserrat del Castell de Subirats. A tots gràcies!