S'ha clavat...

CASTELLS DEL SIO I TIURANA

Divendres 29 d’abril

Quan vam arribar a Les Pallagues a les 18.30h. ja hi havia 2 socis de l’ACA que havien arribat abans que nosaltres. No van gosar aparcar al camp que teníem reservat per aparcar perquè el dijous havia plogut tot el dia i el terra estava molt tou.

La “novatada” la va pagar l’ACA que va arribar després de nosaltres, la seva auto es va quedar clavada i vam tenir que treure-la del fang estirant-la amb unes cordes.

Els altres companys de l’ACA van anar arribant poc a poc.

Va ploure tota la nit i ja ens feia patir que no poguéssim fer la bicicletada prevista pel dissabte al matí.

Dissabte 30 d’abril

Al despertar-nos el dissabte ja no plovia però estava núvol, de totes maneres vam decidir seguir el pla que teníem i anar amb bicicleta fins a Concabella. El camí no és massa llarg, uns 5 km.

A part de 2 pujadetes al començament el camí és planer i la pluja no l’havia enfangat gaire.

Vam fer una paradeta per poder admirar unes de les cabanes de tros típiques de la Segarra, la cabana estava oberta i vam poder veure la volta de pedra de l’interior.

Vam arribar a Concabella sense cap més incident a part de que al nostre company Borràs se li va rebentar la roda de la bici. Vam esperar a que la canviés i vam entrar tots al Castell de Concabella.

El Castell només conserva l’exterior, l’interior està tot reformat, hi ha 3 pisos:

- 1r pis hi ha exposicions (en aquest cas d’un pintor de la comarca).

- 2n pis. Espai Manuel de Pedrolo.

- 3r pis. Centre d’interpretació del Secans de Lleida i Centre d’interpretació del Castells del Sió.

Després d’una explicació de la guia a l’entrada,  la visita és lliure i vam anar mirant tots els pisos amb les diferents temàtiques.

Al sortir vam tornar a agafar les bicis per tornar cap a les Pallargues però passant per l’altra banda, de manera que vam fer un tomb circular. Vam passar pel Castell de Ratera on només vam parar un moment perquè el Castell és particular i no és visitable l’interior.

Vam passar per la petita població e Sisteró i d’allí vam pujar cap al nucli de Pelagalls on el Sr. Martí Fontanelles ens va obrir l’església romànica de Sant Esteve i ens va fer una explicació de la història de la església i la població.

Ja era l’hora de dinar i ho vam fer a la  placeta que hi ha al davant de l’església,  s’havia girat un vent fresc que havia fet marxar els núvols per això vam procurar resguardar-nos del vent i poder menjar amb tranquil.litat el pic-nic que ens havíem endut.

Un cop vam acabar de dinar vam tornar a agafar les bicis i vam arribar a Pallargues en 10 minuts.

Un cop canviats vam poder fer temps i anar a fer un cafetó al bar del poble fins a les 17h. que teníem hora per anar visitar el Castell de Pallargues. El Castell és propietat de la família Rovira que hi viu des de fa generacions.

La Teresa, la mestressa del Castell és la que s’encarrega de les visites, el Castell és tan gran que ells només viuen en una part i l’altra meitat és la que mostren al públic.

Cap a les 19h. vam agafar les autos i ens vam dirigir a la petita població de l’Aranyó, on també hi ha un Castell, el qual havia estat propietat de la família de Pedrolo i és on va néixer l’escriptor.

Allí és on hi ha el local on vam sopar. Havíem portat unes barbacoes i vam fer botifarra a la brasa, pa torrat i patates al caliu.

Mentre es preparava el foc vam poder anar a visitar els famosos “pallers de pedra” de l’Aranyó. Es tracta de 2 grans pedres que es troben al peu d’un camí que recorden a 2 pallers, segons la llegenda com que el propietari del mas no va voler deixar dormir a la palla de l’era a un captaire que passava per allí, aquest en venjança va convertir tota la palla en pedra.

Després vam poder anar a sopar i passar una bona estona tots junts.

Diumenge 1  de maig

A les 9.30h. vam agafar les autos per anar a Tiurana, poble nou que van construir després que l’antic quedés inundat per les aigües del pantà de Rialp.

Allí la guia,l’Ester, ens va fer una visita guiada pel poble i ens va explicar les seves particularitats. Es tracta de 25 cases de veïns de l’antic poble de Tiurana.

A les 14h. ens vam reunir per dinar tots junts com és habitual, cadascú porta menjar i fem una mena de “self service”.

I fins aquí la nostra sortida, fins a la propera!!!!